10 tegn på du har brug for en ny hjemmeside i 2019

Et vellykket webdesign kræver meget mere end et iøjnefaldende logo og et smart layout. Ikke alene vil du have dit websted til at se godt ud – det skal også være nemt at navigere rundt i, køre fejlfrit og skabe konverteringer (salg). Selvom dit smertefuldt forældede design eller de 10+ sekunders indlæsningstid er åbenlyse tegn på, at dit hjemmesidedesign for længst har overskredet sidste salgsdato, er der også en chance for, at det ikke er helt så ligetil at afgøre, om din hjemmeside har brug for en renovering.

Er du i tvivl, så læs denne liste med 10 tegn på, at din nuværende hjemmeside skal skrottes.

1. Hjemmesiden er ikke mobilvenlig

80% af internetbrugere ejer en smartphone, så det burde ikke komme som nogen overraskelse, at søgninger foretaget på mobile enheder er steget eksplosivt over de seneste år. I 2016 blev der skrevet historie, da mængden af mobiltrafik overgik computertrafik. I oktober 2016 stammede 51,3% af alle hjemmesidebesøg fra mobiler, mens 48,7% stammede fra computere.

Det betyder, at din hjemmeside bør være let tilgængelig uanset om den tilgås via mobil eller computer. Den letteste måde at sikre sig dette på, er ved at få sig en responsiv side, som tilpasser indholdet til en række forskellige skærmstørrelser.

2. Det ser bare ikke godt ud

Efterhånden som mængden af mobiltrafik har overgået mængden af computertrafik, støder online forbrugere oftere ind i mobiltilpassede sider, men de bliver ikke hængende længe, hvis de synes siden virker forældet. Stillet 15 minutters internetforbrug til rådighed foretrækker 2/3 at læse indhold med et smukt design fremfor indhold, der er opstillet almindeligt. Adspurgt hvad de mener, der er den vigtigste faktor, når det kommer til at bedømme en virksomheds troværdighed, svarede 48%, at det var hjemmesidens design. En uindbydende hjemmeside kan få din virksomhed til at virke uprofessionel og uvidende om den moderne forbruger, og det kan om noget få dem til at løbe skrigende væk fra din hjemmeside.

3. Sidens hastighed er langsom

Når en bruger besøger din hjemmeside, har de ikke kun brug for at finde information af høj kvalitet, men også at finde information af høj kvalitet hurtigt. Data viser at 47% af forbrugerne forventer, at et websted indlæser på 2 sekunder eller mindre, og 40% af brugerne vil forlade et websted, der tager mere end 3 sekunder at indlæse. For at tiltrække kunder til din hjemmeside og holde dem der, skal du have en opdateret hjemmeside med en hurtig indlæsningstid.

Langsom indlæsningstid kan bl.a. skyldes:

  • For mange omdirigeringer
  • Langsom server responstid
  • Ingen cachelagrede ressourcer
  • For mange ressourcer
  • Billederne er ikke optimerede
  • CSS er ikke optimeret
  • Komprimering er ikke aktiveret
  • Synligt indhold prioriteres ikke
  • For meget gengivelsesblokerende JavaScript
  • For mange plugins
  • For små skrifttypestørrelser
  • Typografi er ikke SERP-venlig

Et nyt webdesign kan eliminere disse problemer og forbedre dit websteds hastighed og ydeevne.

Sådan påvirker din hjemmesides hastighed din omsætning

Hvert sekund tæller – folk forlader langsomme hjemmesider

Din hjemmesides indlæsningstid er en væsentlig faktor, når det kommer til din høje bouncerate. Den gennemsnitlige bruger har ingen tålmodighed når det kommer til sider der er for lang tid om at loade.

 

Mobilbrugere har ingen tålmodighed

I en rapport fra Google konkluderes det, at for hvert sekund en hjemmeside er om at loade (efter 2.1 sek) reduceres konverteringerne med 12%.

Hvis en webshop omsætter for 10.000 kr. om dagen, vil 1 sekunds øget loadtid, derved medføre et tab i omsætningen på 438.000 kr. om året.

 

Salg

79% af kunder der synes en webshop er langsom, køber ikke derfra igen.

Mobilbruger

64% af mobilbrugerne forventer at en hjemmeside loader hurtigere end 4 sek.

Brugeroplevelse

47% af de besøgende på en hjemmeside, forventer at den loader på 2 sek. eller mindre.

Omsætning

Hvis dit website omsætter for 10.000 kr om dagen, mister du 438.000 kr om året pr. ekstra sek. loadingtid.

SEO

1 sekunds øget indlæsningstid medføre 11% fald i sidevisninger fra fx. Google.

Konverteringer

1 sekunds øget indlæsningstid betyder 12% færre konverteringer.

 

Hvor hurtig bør en hjemmeside være?

4. Din hjemmeside rangerer lavt

Selvom det naturligvis kun er en god ting, hvis din hjemmeside ser stilren og moderne ud, betyder et attraktivt udseende ingenting, hvis det ikke vises i søgeresultaterne. Hvis din hjemmeside ikke har en god rangering, er det fordi den ikke udfører sit vigtigste job godt nok. Selvom der er en række faktorer, der bestemmer, om en hjemmeside ligger i toppen af Google, er din hjemmesides brugervenlighed afgørende for, at Google anser den som værende et nyttigt og pålideligt websted.

5. Din konverteringsrate er lav

Hvad er endnu vigtigere end leads? Konverteringer. Hvis din hjemmeside har en god rangering og indbringer masser af leads, er det selvfølgelig en god ting, men kun hvis de leads konverteres.

Hvis du oplever en højere afvisningsprocent, et lavere antal gennemsnitlige sidevisninger pr. besøg eller blot færre konverteringer, skyldes det sandsynligvis at forbrugerne ikke finder din hjemmeside nyttig. Et nyt hjemmesidedesign med fokus på potentielle kunders mål kunne være gavnligt for din hjemmeside.

6. Din markedsføring har ændret sig

Hvis din virksomhed har gennemgået rebranding siden oprettelsen af din nuværende hjemmeside, bør det være en no-brainer at få din hjemmeside redesignet. En stærk markedsføringsstrategi kan gøre hele forskellen for forbrugernes genkendelse af din virksomhed og kan placere dig top-of-mind, når de har brug for en service, du tilbyder. Din hjemmeside sender en klar besked om din brandidentitet, og et forældet webdesign, der ikke passer til dit brand, kan gøre mere skade end gavn.

7. Det er besværligt at opdatere indhold på din side

Du bør nemt kunne opdatere indholdet på din hjemmeside for at holde det friskt og relevant, samt kunne SEO-tilpasse sider. Hvis opdatering af din hjemmeside er blevet en lang, kompliceret proces, spilder du værdifuld tid.

Den nemmeste måde at opdatere indhold på din hjemmeside er med et content management system. Disse systemer giver dig kontrol over alt din hjemmesides indhold og dine brugeres oplevelse, når de besøger den. Redesigner du din hjemmeside med CMS kan det gøre en verden til forskel.

8. Din hjemmeside mangler overensstemmelse

Har du haft en række forskellige webudviklere til at arbejde på din hjemmeside de seneste år, kan det resultere i manglende overensstemmelse og stilrenhed. Områder på din hjemmeside, der kan være præget af dette inkluderer:

  • Skrifttyper
  • Farver
  • Logoer
  • Billeder
  • Calls to action (CTA’er)
  • Navigering
  • Sideformatering

Som konsekvens vil din hjemmeside virke forvirrende og uorganiseret, men starter du på en frisk med et helt nyt hjemmesidedesign kan du eliminere disse problemer og skabe en rød tråd hele vejen igennem.

9. Du er vokset fra din gamle side

Din virksomhed er sandsynligvis vokset i højere eller lavere grad i løbet af de sidste fire til fem år. Hvis din hjemmeside ikke er blevet opdateret i mellemtiden, er du formentlig vokset fra den. Din hjemmeside mangler måske overblik over dit voksende antal produkter/ydelser, og dine besøgende kan have problemer med at finde den side, de leder efter. Et nyt hjemmesidedesign kan bedre afspejle din virksomheds vækst og kan følge med dig efterhånden som din virksomhed vokser yderligere.

10. Din branche har udviklet sig

Næsten alle brancher oplever ændringer gennem årene. Visse tjenester bliver mere populære, og nye teknologier kommer frem og stjæler rampelyset. Selvom du nogle gange kan nøjes med små finjusteringer af din hjemmeside for at tilpasse den en branche i forandring, er der nogle tidspunkter, hvor din gamle hjemmeside bare ikke kan stå distancen. Hvis du ikke har fået frisket din hjemmeside op i over fem år, er der sandsynligvis masser af opdateringer, der skal foretages.

2 Svar
    1. Kevin Nørgaard

      Hej Pernille,

      Du kan prøve at læse vores artikel “hvad er SEO” som giver dig et rigtig godt indblik i hvad SEO er, på ganske kort tid.

      Håber du kunne bruge det til noget, ellers er du selvfølgelig velkommen til at skrive igen.

Skriv en kommentar